Lietuviai kurs tarpvalstybinio elektroninio važtaraščio prototipą

 

Lietuvos informacinių ir ryšių technologijų (IRT) asociacijos „Infobalt“  inicijuotas ir koordinuojamas tarptautinis elektroninio važtaraščio (angl. eCMR) projektas įžengė į sistemos prototipo kūrimo etapą. Lietuvos dokumentų  skaitmenizavimo ir automatizavimo sprendimų įmonės „Fitek EDI“ suburtas partnerių iš kelių šalių konsorciumas laimėjo tarptautinį konkursą tarpvalstybinio krovinių vežimo automobilių keliais elektroninių važtaraščių platformos prototipui sukurti.

Šis prototipas bus pirmasis žingsnis suskaitmeninant apsikeitimą važtaraščiais tarp skirtingų šalių, jų institucijų, logistikos grandinės dalyvių ir paslaugų teikėjų. Elektroniniai važtaraščiai pašalins popierinius dokumentus ir padės rinkos dalyviams taupyti laiką ir finansinius išteklius, tuo pačiu užtikrinant geresnę logistikos proceso kontrolę.

2019 vasarą Lietuvos viešojo ir privataus sektoriaus atstovai pasirašė bendradarbiavimo memorandumą dėl tarpvalstybinio krovinių vežimo automobilių keliais skaitmeninimo, naudojant tarpvalstybinį elektroninį važtaraštį tarp Baltijos ir Šiaurės Europos valstybių, kuriuo galėtų naudotis tiek verslas, tiek valstybės institucijos. 

„Elektroninis važtaraštis pripažįstamas esantis antras pagal svarbą ES standartas, po jau įsigaliojusios elektroninės sąskaitos, padedantis mažinti šešėlinę ekonomiką. Abu jie sudaro pagrindą kuriant vieningą ES prekių ir paslaugų skaitmeninę rinką, – teigia „Fitek EDI“ direktorius Rišardas Bedulskis. – Pradėjus naudoti tarpvalstybinius elektroninius važtaraščius, bus taupomi administravimo kaštai, duomenys bus apsaugoti technologinėmis priemonėmis, todėl bus užtikrintas skaidrumas ir tikslumas, krovinio pristatymo kontrolė ir monitoringas. Atsiras galimybė pateikti ir apsikeisti duomenimis realiu laiku.“ 

Lietuvos „Fitek EDI“ bei jos partnerių – įmonių iš Latvijos, Estijos, Lenkijos bei Ukrainos konsorciumas pasiūlė inovatyvų sprendimą, grindžiamą paskirstytųjų žurnalų technologija (angl. Distributed Ledger Technology – DLT), kuri leidžia užtikrinti perduodamų duomenų saugumą, atsekamumą, nepakeičiamumą ir proceso skaidrumą.

Platformos prototipą numatoma sukurti ir ištestuoti tarp trijų Baltijos šalių šių metų rudenį. Vėliau bus inicijuojami reikalingi teisės aktai, kad elektroninių važtaraščių platforma būtų galima naudoti visų projekte dalyvaujančių šalių logistikos sektoriuje.

„Planuojame analogiškus pilotinius elektroninio važtaraščio projektus pradėti ir su šiomis šalimis, tikėtina, prijungiant jas prie „Fitek EDI“ konsorciumo kuriamos platformos, – sakė „Infobalt“ skaitmeninės politikos vadovė R. Šatrovaitė. – Taip pat yra galimybė plėsti ne tik geografinę apimtį, bet įtraukti ir kitus transporto sektorius: jūrinio, oro, geležinkelių.“

Elektroninio važtaraščio iniciatyva prasidėjo kaip dalis tarptautinio projekto „Skaitmeninių inovacijų tinklo“ (Digital Innovation Network, DIGINNO), kurio tikslas – skatinti skaitmeninę ekonomiką ir Baltijos jūros regione spartinti bendros rinkos kūrimą. Prie šios iniciatyvos be Lietuvos prisijungė Lenkija, Latvija, Estija, Norvegija, Danija, Suomija. 

Politiniame elektroninio važtaraščio įgyvendinimo lygmenyje iniciatyvą parodė Estijos Ekonomikos ir inovacijų ministerija, kuri organizavo konkursą prototipui sukurti.

Visos teisės saugomos © 2001-2020
Fitek EDI